Undervisning, Tranquebar 2007
2007 Har placering
Download
Del
Beskrivelse
Billedet er taget i forbindelse med et etnografisk feltarbejde i Tranquebar fra februar og marts 2007 udført af praktikant Julie Bønnelycke. Fokus i undersøgelsen var de strategier, forhåbninger og ændringer, der med hensyn til uddannelse, er herskende blandt fiskerne i landsbyen. Siden missionærerne Ziegenbalg og Plütschau i 1707 grundlagde de første skoler i Tranquebar, har byen været kendt som en ”skoleby”. På trods af landsbyens ringe størrelse er der adskillige skoler i Tranquebar og opland, og dette præger tydeligt bybilledet. Men hvor uddannelse tidligere har været forbeholdt de mere privilegerede, mens flertallet blandt de lavere kaster, som landsbyens meget synlige fiskerkaste, højest fik et par års skolegang, er der i løbet af de seneste par generationer sket en forøgelse af andelen af børn, der færdiggør grundskolen. Mange er nu villige til at opgive at oplære børnene i de traditionelle kastebeskæftigelser og forlade det hidtidige mønster for arbejdsdeling og kønsroller for at lade både drenge og piger gå i skole og fortsætte på en videregående uddannelse. Det er for mange et stort sats, socialt og økonomisk, at sætte alle familiens ressourcer ind på at skaffe børnene den omkostningsfulde uddannelse, men forhåbningerne er, at indsatsen vil betale sig i form af forøget social og økonomisk kapital til de familier, der har uddannede børn. Der er imidlertid mange forhindringer, der skal overkommes, og mange modstridende kræfter på spil i landsbyens netværk af aktører.
Tid
Datering
2007
Senest opdateret
13. oktober 2023
Placering
Koordinater
11.02538, 79.8556
Emneord
Kommentarer
Detaljer
Fotograf
Julie Bønnelycke
Licens
Kilde
Nationalmuseet
Fil-ID
ES-316047
Filnavn
Undervisning Eukatancheri.JPG
Original filstørrelse
982 KB
Original opløsning
2048x1536 pixels
OK
Down­load JPEG
2048x1536 pixels - Licens: CC-BY-SA
Down­load original (JPEG Image)
2048x1536 pixels - Licens: CC-BY-SA - 982 KB
Kopiér link
Kopiér HTML-kode
Undervisning, Tranquebar 2007
Billedet er taget i forbindelse med et etnografisk feltarbejde i Tranquebar fra februar og marts 2007 udført af praktikant Julie Bønnelycke. Fokus i undersøgelsen var de strategier, forhåbninger og ændringer, der med hensyn til uddannelse, er herskende blandt fiskerne i landsbyen. Siden missionærerne Ziegenbalg og Plütschau i 1707 grundlagde de første skoler i Tranquebar, har byen været kendt som en ”skoleby”. På trods af landsbyens ringe størrelse er der adskillige skoler i Tranquebar og opland, og dette præger tydeligt bybilledet. Men hvor uddannelse tidligere har været forbeholdt de mere privilegerede, mens flertallet blandt de lavere kaster, som landsbyens meget synlige fiskerkaste, højest fik et par års skolegang, er der i løbet af de seneste par generationer sket en forøgelse af andelen af børn, der færdiggør grundskolen. Mange er nu villige til at opgive at oplære børnene i de traditionelle kastebeskæftigelser og forlade det hidtidige mønster for arbejdsdeling og kønsroller for at lade både drenge og piger gå i skole og fortsætte på en videregående uddannelse. Det er for mange et stort sats, socialt og økonomisk, at sætte alle familiens ressourcer ind på at skaffe børnene den omkostningsfulde uddannelse, men forhåbningerne er, at indsatsen vil betale sig i form af forøget social og økonomisk kapital til de familier, der har uddannede børn. Der er imidlertid mange forhindringer, der skal overkommes, og mange modstridende kræfter på spil i landsbyens netværk af aktører.